|
Post by petefromtheshop on Dec 19, 2016 21:04:58 GMT
Mun kaveri puhuu pohjanmaata ja mul kesti ihan sairaan kauan päätellä mitä tummu ja tuhari oli. isovanhemmathan ne :^D MITÖÄH ois multakin kestäny hetki tajuta :__Ddd
|
|
|
Post by Trixie™ on Dec 19, 2016 21:06:57 GMT
Mun kaveri puhuu pohjanmaata ja mul kesti ihan sairaan kauan päätellä mitä tummu ja tuhari oli. isovanhemmathan ne :^D No joo sori oon stadin kulmast ja perinpojane murrerasisti Mun arkkivihollinen (:^D) on jostain Kuopiosta ja se sanoo aina "kahtoo ny" tai "kahtoo sitten" ja inhoon tota yli kaiken, jopa "kassoo" on parempi ku "kahtoo".
|
|
|
Post by petefromtheshop on Dec 19, 2016 21:12:57 GMT
No joo sori oon stadin kulmast ja perinpojane murrerasisti Mun arkkivihollinen (:^D) on jostain Kuopiosta ja se sanoo aina "kahtoo ny" tai "kahtoo sitten" ja inhoon tota yli kaiken, jopa "kassoo" on parempi ku "kahtoo". :DDDDDDD en oo ikinä aatellu et toi vois ärsyttää jota kuta vaikken kyl ite taida hirveesti käyttääkään
|
|
|
Post by Trixie™ on Dec 19, 2016 21:15:41 GMT
No joo sori oon stadin kulmast ja perinpojane murrerasisti Mun arkkivihollinen (:^D) on jostain Kuopiosta ja se sanoo aina "kahtoo ny" tai "kahtoo sitten" ja inhoon tota yli kaiken, jopa "kassoo" on parempi ku "kahtoo". :DDDDDDD en oo ikinä aatellu et toi vois ärsyttää jota kuta vaikken kyl ite taida hirveesti käyttääkään Mä en voi sietää sitä sanaa :--DDD Osittain ehkä siks että se joka mun seurassa sanoo sen useimmin on mun nemesis ja osittain siks et oon murrerasisti
|
|
|
Post by Miopod on Dec 19, 2016 21:37:21 GMT
järkytyin, kun kuulin ettei muualla kun pohjanmaalla kutsuta pyörän satulaa lestaksi ja tässä mun murteesta hassui sanoi, joita käytän: - ryskätä (meluta) - roikootella (olla vähissä vaateissa kylmällä) - flasata (päästää turhaa vettä hanasta) - aseet (haarukka, veitsi tmv) - mihnä (missä) - huusholli (talo) - jästipää (itsepäinen) - kloppi (poika, nuori mies) - kränä (erimielisyys, riita) - kööri (joukko) - sakia (erityisen tyhmä ihminen) - pöyröö (vauhko, hullu) - peräloosteri (takakontti) alan käyttää tota peräloosteria Lol onko peräloosteriki muka murressana? :DD Noista pyörän satuloista ja lestoista ja joppareista ja tarakoista on mun tietääkseni riidelty iät ja ajat et kumpia nimiä niistä kuuluu käyttää
|
|
|
Post by marrasaamu on Dec 20, 2016 11:14:18 GMT
Täällä missä nyt asun, mennään aina jonnee mut ei ikinä minnee. Aivan älyttömän raivostuttavat ilmaukset. :-D
|
|
|
Post by swordsman on Dec 20, 2016 11:34:27 GMT
no tää ei oo välttämättä outo mut siis Järkytyin ku sain tietää että pahki on murretta luulin et se on ihan yleinen ilmaisu muistan kun me oltiin jossain turussa ja joku oli jättäny meiän autoon puhelinnumeronsa ja viestin "pakitin rekisterikilpeänne pahki" tmv ja me oltiin kaikki ihan ihmeissään, että mikä ihmeen pahki :--D
|
|
|
Post by Hermeliini on Dec 20, 2016 11:36:47 GMT
Täällä missä nyt asun, mennään aina jonnee mut ei ikinä minnee. Aivan älyttömän raivostuttavat ilmaukset. :-D Meilläkii on tää jonnee
|
|
|
Post by Hermeliini on Dec 20, 2016 11:37:55 GMT
Takakontti - paksi Tarakka - tarski Jonnekin - jonnee
Täs nää mitä tuli mielee omasta
|
|
|
Post by petefromtheshop on Dec 20, 2016 11:38:25 GMT
no tää ei oo välttämättä outo mut siis Järkytyin ku sain tietää että pahki on murretta luulin et se on ihan yleinen ilmaisu muistan kun me oltiin jossain turussa ja joku oli jättäny meiän autoon puhelinnumeronsa ja viestin "pakitin rekisterikilpeänne pahki" tmv ja me oltiin kaikki ihan ihmeissään, että mikä ihmeen pahki :--D :---DDD ihana
|
|
|
Post by Aino on Dec 20, 2016 13:40:07 GMT
Oudoista murresanoista tulee ensimmäisenä mieleen innaaja, joka yarkoittaa siis pesäpallossa sitä pallon heittäjää. Se ei taida kuitenkaan edes olla kunnon murretta, sillä oikeastaan oon kuullut sitä käytettvän vain meidän koulussa/lähiössä Toinen murrejuttu on kotsa ja köksä. En ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset lyhentävät kotitalouden köksäksi, eihän siinä edes ole öötä. Kotsa on paljon selvempi lyhenne mun mielestä.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 20, 2016 16:55:21 GMT
Oudoista murresanoista tulee ensimmäisenä mieleen innaaja, joka yarkoittaa siis pesäpallossa sitä pallon heittäjää. Se ei taida kuitenkaan edes olla kunnon murretta, sillä oikeastaan oon kuullut sitä käytettvän vain meidän koulussa/lähiössä Toinen murrejuttu on kotsa ja köksä. En ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset lyhentävät kotitalouden köksäksi, eihän siinä edes ole öötä. Kotsa on paljon selvempi lyhenne mun mielestä. Kotsa kuulostaa ihan järkyttävältä! Mun äidin puolen sukulaiset käyttää jotain ihmeellisiä sanoja, esim. trompia (rämpiä esim. lumessa tai jotain sellasta), hantuuki (käsipyyhe) ja ruukata (olla tapana) en tiiä onko noi ees mitään murretta mut joo
|
|
|
Post by Miopod on Dec 20, 2016 17:08:33 GMT
Oudoista murresanoista tulee ensimmäisenä mieleen innaaja, joka yarkoittaa siis pesäpallossa sitä pallon heittäjää. Se ei taida kuitenkaan edes olla kunnon murretta, sillä oikeastaan oon kuullut sitä käytettvän vain meidän koulussa/lähiössä Toinen murrejuttu on kotsa ja köksä. En ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset lyhentävät kotitalouden köksäksi, eihän siinä edes ole öötä. Kotsa on paljon selvempi lyhenne mun mielestä. KOTSA TARKOTTAA HATTUA ite aattelin et köksä vääntyy jotenki kyökki sanasta tai jotain sen suuntasta
|
|
|
Post by petefromtheshop on Dec 20, 2016 18:03:45 GMT
Oudoista murresanoista tulee ensimmäisenä mieleen innaaja, joka yarkoittaa siis pesäpallossa sitä pallon heittäjää. Se ei taida kuitenkaan edes olla kunnon murretta, sillä oikeastaan oon kuullut sitä käytettvän vain meidän koulussa/lähiössä Toinen murrejuttu on kotsa ja köksä. En ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset lyhentävät kotitalouden köksäksi, eihän siinä edes ole öötä. Kotsa on paljon selvempi lyhenne mun mielestä. KOTSA TARKOTTAA HATTUA ite aattelin et köksä vääntyy jotenki kyökki sanasta tai jotain sen suuntasta mä aina aattelen et se tulee ruotsista niiku köket -> köksä MUT SE ON KÖKSÄ!!
|
|
|
Post by Arabella on Dec 20, 2016 18:24:07 GMT
Oudoista murresanoista tulee ensimmäisenä mieleen innaaja, joka yarkoittaa siis pesäpallossa sitä pallon heittäjää. Se ei taida kuitenkaan edes olla kunnon murretta, sillä oikeastaan oon kuullut sitä käytettvän vain meidän koulussa/lähiössä Toinen murrejuttu on kotsa ja köksä. En ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset lyhentävät kotitalouden köksäksi, eihän siinä edes ole öötä. Kotsa on paljon selvempi lyhenne mun mielestä. se on köksä
|
|