|
Post by zuttathezombie on Apr 19, 2017 13:54:29 GMT
Hahaa muistatteko lause gosuajoilta
Mut siis oli mulla asiaakin
Menin tänään veripalveluun aikeissani luovuttaa verta. Täytin sen kyselykaavakkeen ja aattelin et jos se jostain jää kiinni niin siitä, että mulla vaihdettiin psyykelääke tässä muutama viikko sitten ja en oo syöny sitä tarpeeksi kauan. Viis viikkoa kuitenkin riitti ja aattelin että jes, muuten mulla ei oo mitään tavallisesta poikkeavaa. No, sitten hoitaja kysy et oonko ollu osastohoidossa, johon vastasin että mulla oli kolmen viikon osastojakso tässä noin kuukausi takaperin.
En saanut luovuttaa verta sen takia, enkä saa luovuttaa seuraavaan kuuteen kuukauteen. Perusteluna oli se, että siitä voi olla mulle itselleni psyykkistä haittaa, jos luovutan.
Käsittääkö joku teistä tän tai onko täs jollekin teistä jotain järkeä?? Oon siis luovuttanu verta aiemmin 4-5 kertaa eikä mulle oo ikinä tullu siitä mitään psyykkisiä oireita. Päin vastoin, on ollut hyvä fiilis sen jälkeen kun on tuntenu auttaneensa ihmisiä noin pienellä teolla. Nää mun ongelmat ei myöskään oo mitenkään uusia vaan oon kärsiny niistä jo sellaset yli kymmenen vuotta. Ite ainakin koin ton tosi loukkaavaksi ja leimaavaksi, että kun kerran oon ollut osastolla niin en voi luovuttaa verta puoleen vuoteen. Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi ensimmäinen verenluovutuskerta, jolloin ehkä pitäisi olla varovaisempia, mutta silloinkaan en ihan tuota osastokohtaa tajua. Miksei mielenterveyshäiriöitä seulota jo siinä peruslomakkeessa, jos kerran ton luovutuskiellon perustelu on se et siitä voi olla mulle haittaa??
Toivottavasti tajusitte tästä jotain ja pliis kertokaa onko tässä teidän mielestä jotain järkeä. Ottaa aivoon. Vituttaa suoraan sanottuna.
|
|
|
Post by Jp on Apr 19, 2017 14:39:44 GMT
Millä perusteella sä et vois muka luovuttaa? Luuleeko ne muka,et mielenterveyden häiriöt leviää veren kautta (musta tuntuu, että perimässä on vaa riskitekijät, mut ympäristö laukaisee häiriön jos häiriö on puhjetakseen) Anteeksi, jos mun mielestä toi on naurettava syy kieltäytyä...
|
|
|
Post by zuttathezombie on Apr 19, 2017 14:45:48 GMT
Millä perusteella sä et vois muka luovuttaa? Luuleeko ne muka,et mielenterveyden häiriöt leviää veren kautta (musta tuntuu, että perimässä on vaa riskitekijät, mut ympäristö laukaisee häiriön jos häiriö on puhjetakseen) Anteeksi, jos mun mielestä toi on naurettava syy kieltäytyä... No siis se selitettiin mulle just siten et siitä voi olla mulle itelleni psyykkistä haittaa. Mutta mulle soitti äsken veripalvelusta niitä kriteerejä asetteleva lääkäri ku laitoin niille palautetta tuosta ja se selitti, että niiden on tosi vaikea asettaa sellasia yleispäteviä kriteerejä ja et heidän ei ole missään vaiheessa ollut tarkoitus loukata. Myönsi myös, että mun kohdalla toi kriteeri on ehkä ollut vähän liian poissulkeva, kun selitin hänelle tämän mun tilanteen. En vieläkään ihan ymmärrä et miks se kriteeri on tuollainen (selitettiin myös että puolessa vuodessa tilanne on varmasti vakaa), mutta arvostan kuitenkin sitä, että mun palaute otettiin tosissaan ja siihen reagoitiin.
|
|
|
Post by Trixie™ on Apr 19, 2017 19:01:34 GMT
Joo noi verenluovutussäädöt on tosi tiukkoja :^D Niinku jo lähtien siitä onko ollut ulkomailla tai ottanut tatuointeja viimeaikoina. Tietyllä tapaa ne on ihan ymmärrettäviä, toisaalta tietysti tiukka seula pitää kaiken mahdollisen tautiaineksen ja lääkeaineet poissa luovutusverestä, mut sit toisaalta koska verivarat hankitaan nimenomaan vapaaehtoisluovutuksina, pitää prosessista tehdä paitsi mahdollisimman turvallinen, myös miellyttävä. Mieluummin verta otetaan ihmiseltä tilanteessa, jossa luvutus saadaan mahdollisimman positiiviseksi kokemukseksi. Luovutukseen liittyvät negatiiviset konnotaatiot vähentää halua luovuttaa uudestaan, mikä taas supistaa tulevia verivaroja.
Dl:dr ne haluaa et oot ok, mutta ne haluaa myös että luovutat uudestaan, joten verta ei oteta jos on laskettu korkea riskiraja negatiivisille kokemuksille, joten ne ottaa sut sisään vasta sitten kun ne uskoo sun "pitävän" kokemuksesta :^)
P.s oon aina halunnu luovuttaa verta mut en saa, joten oon lähtökohtasesti suolanen.
|
|
|
Post by zuttathezombie on Apr 19, 2017 19:23:42 GMT
Joo noi verenluovutussäädöt on tosi tiukkoja :^D Niinku jo lähtien siitä onko ollut ulkomailla tai ottanut tatuointeja viimeaikoina. Tietyllä tapaa ne on ihan ymmärrettäviä, toisaalta tietysti tiukka seula pitää kaiken mahdollisen tautiaineksen ja lääkeaineet poissa luovutusverestä, mut sit toisaalta koska verivarat hankitaan nimenomaan vapaaehtoisluovutuksina, pitää prosessista tehdä paitsi mahdollisimman turvallinen, myös miellyttävä. Mieluummin verta otetaan ihmiseltä tilanteessa, jossa luvutus saadaan mahdollisimman positiiviseksi kokemukseksi. Luovutukseen liittyvät negatiiviset konnotaatiot vähentää halua luovuttaa uudestaan, mikä taas supistaa tulevia verivaroja. Dl:dr ne haluaa et oot ok, mutta ne haluaa myös että luovutat uudestaan, joten verta ei oteta jos on laskettu korkea riskiraja negatiivisille kokemuksille, joten ne ottaa sut sisään vasta sitten kun ne uskoo sun "pitävän" kokemuksesta :^) P.s oon aina halunnu luovuttaa verta mut en saa, joten oon lähtökohtasesti suolanen. Ite vaan kokisin sen niin, että ois ehkä paljon parempi kysyä tuossa kohtaa täydentäviä kysymyksiä esimerkiks siitä, et miks on joutunu osastohoitoon, onko se ollut vapaaehtoista ym. että vois helpommin kartottaa sen, missä kunnossa ihminen on. Toisaalta tollanen vaatii niiltä hoitajilta tosi laajaa osaamista ja saattaa sen takia olla hankalaa. Mut ite koin sen tosiaan leimaavana ja tavallaan "rangaistuksena" siitä, että oon hakenu kunnon apua ongelmiini. Varsinkin kun vertaa siihen, miten kauan mulla on näitä ongelmia ollu ja miten ekalla verenluovutuskerralla olin ehkä huonoimmillani, koska mulla ei ollut silloin edes minkäänlaista lääkitystä. Muutenkin luulisin et todennäkösempää on se, et sua pyörryttää hirveesti luovutuksen jälkeen, minkä takia et halua sit luovuttaa enää (näin kävi mun äidille) kuin se et sulla tulee jotain psyykkisesti rasittavaa siitä luovuttamisesta?? Mutta joo, vaikka mulle vähä avattiinki tota kriteeriä niin en silti ihan hyväksy sitä :DD Multa kysyttiinki puhelimessa, et oonko tulossa luovuttamaan vielä tän huonon kokemuksen jälkeen ja sanoin et toki. Toivottavasti tulevaisuudessa vielä kehittävät tota kriteeriänsä. Huomaa et oon vieläki suolanen kun tulee näin paljon tekstiä :DDD
|
|
|
Post by Trixie™ on Apr 19, 2017 20:42:24 GMT
Joo noi verenluovutussäädöt on tosi tiukkoja :^D Niinku jo lähtien siitä onko ollut ulkomailla tai ottanut tatuointeja viimeaikoina. Tietyllä tapaa ne on ihan ymmärrettäviä, toisaalta tietysti tiukka seula pitää kaiken mahdollisen tautiaineksen ja lääkeaineet poissa luovutusverestä, mut sit toisaalta koska verivarat hankitaan nimenomaan vapaaehtoisluovutuksina, pitää prosessista tehdä paitsi mahdollisimman turvallinen, myös miellyttävä. Mieluummin verta otetaan ihmiseltä tilanteessa, jossa luvutus saadaan mahdollisimman positiiviseksi kokemukseksi. Luovutukseen liittyvät negatiiviset konnotaatiot vähentää halua luovuttaa uudestaan, mikä taas supistaa tulevia verivaroja. Dl:dr ne haluaa et oot ok, mutta ne haluaa myös että luovutat uudestaan, joten verta ei oteta jos on laskettu korkea riskiraja negatiivisille kokemuksille, joten ne ottaa sut sisään vasta sitten kun ne uskoo sun "pitävän" kokemuksesta :^) P.s oon aina halunnu luovuttaa verta mut en saa, joten oon lähtökohtasesti suolanen. Ite vaan kokisin sen niin, että ois ehkä paljon parempi kysyä tuossa kohtaa täydentäviä kysymyksiä esimerkiks siitä, et miks on joutunu osastohoitoon, onko se ollut vapaaehtoista ym. että vois helpommin kartottaa sen, missä kunnossa ihminen on. Toisaalta tollanen vaatii niiltä hoitajilta tosi laajaa osaamista ja saattaa sen takia olla hankalaa. Mut ite koin sen tosiaan leimaavana ja tavallaan "rangaistuksena" siitä, että oon hakenu kunnon apua ongelmiini. Varsinkin kun vertaa siihen, miten kauan mulla on näitä ongelmia ollu ja miten ekalla verenluovutuskerralla olin ehkä huonoimmillani, koska mulla ei ollut silloin edes minkäänlaista lääkitystä. Muutenkin luulisin et todennäkösempää on se, et sua pyörryttää hirveesti luovutuksen jälkeen, minkä takia et halua sit luovuttaa enää (näin kävi mun äidille) kuin se et sulla tulee jotain psyykkisesti rasittavaa siitä luovuttamisesta?? Mutta joo, vaikka mulle vähä avattiinki tota kriteeriä niin en silti ihan hyväksy sitä :DD Multa kysyttiinki puhelimessa, et oonko tulossa luovuttamaan vielä tän huonon kokemuksen jälkeen ja sanoin et toki. Toivottavasti tulevaisuudessa vielä kehittävät tota kriteeriänsä. Huomaa et oon vieläki suolanen kun tulee näin paljon tekstiä :DDD (Sori foliohattuilusta) Nääh mun on vaikee uskoo et noille tehään mitään ku esim. homomiehet on vieläkin luovutuskiellossa vaikka ne ois kirjaimellisesti saanu negatiivisen HIV-testin edellisenä päivänä :^) Joo ja hei suolaa on täälläki enemmän ku kuolleessa meressä, vaik se ehkä kohdistuuki enemmän maailmaan ku veripalvelusäätöihin. Oisinpa luovutuskelponen.
|
|
|
Post by zuttathezombie on Apr 20, 2017 16:55:21 GMT
Ite vaan kokisin sen niin, että ois ehkä paljon parempi kysyä tuossa kohtaa täydentäviä kysymyksiä esimerkiks siitä, et miks on joutunu osastohoitoon, onko se ollut vapaaehtoista ym. että vois helpommin kartottaa sen, missä kunnossa ihminen on. Toisaalta tollanen vaatii niiltä hoitajilta tosi laajaa osaamista ja saattaa sen takia olla hankalaa. Mut ite koin sen tosiaan leimaavana ja tavallaan "rangaistuksena" siitä, että oon hakenu kunnon apua ongelmiini. Varsinkin kun vertaa siihen, miten kauan mulla on näitä ongelmia ollu ja miten ekalla verenluovutuskerralla olin ehkä huonoimmillani, koska mulla ei ollut silloin edes minkäänlaista lääkitystä. Muutenkin luulisin et todennäkösempää on se, et sua pyörryttää hirveesti luovutuksen jälkeen, minkä takia et halua sit luovuttaa enää (näin kävi mun äidille) kuin se et sulla tulee jotain psyykkisesti rasittavaa siitä luovuttamisesta?? Mutta joo, vaikka mulle vähä avattiinki tota kriteeriä niin en silti ihan hyväksy sitä :DD Multa kysyttiinki puhelimessa, et oonko tulossa luovuttamaan vielä tän huonon kokemuksen jälkeen ja sanoin et toki. Toivottavasti tulevaisuudessa vielä kehittävät tota kriteeriänsä. Huomaa et oon vieläki suolanen kun tulee näin paljon tekstiä :DDD (Sori foliohattuilusta) Nääh mun on vaikee uskoo et noille tehään mitään ku esim. homomiehet on vieläkin luovutuskiellossa vaikka ne ois kirjaimellisesti saanu negatiivisen HIV-testin edellisenä päivänä :^) Joo ja hei suolaa on täälläki enemmän ku kuolleessa meressä, vaik se ehkä kohdistuuki enemmän maailmaan ku veripalvelusäätöihin. Oisinpa luovutuskelponen. Se mulle puhelimessa puhunut tohtori sano et ne on pari vuotta sitten muuttanukin noita mielenterveyskriteerejään vähän löyhemmiksi. Mut en kyllä tajua tuota homomiesten luovutuskieltoa, eikö siihenkin muka vois laittaa jotain rajaa et jos on just tietyn ajan sisällä käyny testaamassa itseltään HIV:n niin sais luovuttaa?? Eihän sitä vakituisessa parisuhteessa ees tuu sitä kummallekaan ellei ne altistu sille jotain muuta kautta :DD Oon joo kans perussuolainen mut eilen kyllä suolarajat ylitty ton jutun takia. Saanko kysyy et mikä estää sua luovuttamasta?
|
|
|
Post by Trixie™ on Apr 20, 2017 17:44:32 GMT
(Sori foliohattuilusta) Nääh mun on vaikee uskoo et noille tehään mitään ku esim. homomiehet on vieläkin luovutuskiellossa vaikka ne ois kirjaimellisesti saanu negatiivisen HIV-testin edellisenä päivänä :^) Joo ja hei suolaa on täälläki enemmän ku kuolleessa meressä, vaik se ehkä kohdistuuki enemmän maailmaan ku veripalvelusäätöihin. Oisinpa luovutuskelponen. Se mulle puhelimessa puhunut tohtori sano et ne on pari vuotta sitten muuttanukin noita mielenterveyskriteerejään vähän löyhemmiksi. Mut en kyllä tajua tuota homomiesten luovutuskieltoa, eikö siihenkin muka vois laittaa jotain rajaa et jos on just tietyn ajan sisällä käyny testaamassa itseltään HIV:n niin sais luovuttaa?? Eihän sitä vakituisessa parisuhteessa ees tuu sitä kummallekaan ellei ne altistu sille jotain muuta kautta :DD Oon joo kans perussuolainen mut eilen kyllä suolarajat ylitty ton jutun takia. Saanko kysyy et mikä estää sua luovuttamasta? On tää byrokratia kyl ihan ihmeellistä :--D Toiki sääntö on ihan reliikki 80/90-luvulta eikä sen voimassaoloon oo kirjaimellisesti mitään hyvää syytä. Ehkä joku päivä noillekin säännöille tehään ihan kunnon tarkastus ja ne kirjotetaan uudestaan vähän järkevämmäksi. Aaa joo meitsillä on diabetes mikä tekee mun verestä aika käyttökelvotonta, lmao
|
|
|
Post by Miopod on Apr 20, 2017 22:08:23 GMT
Tästä tuliki mieleen et vois käyä iteki joskus luovuttaas ku mulla nääs sattuu oleen se kaikista harvinaisin verityyppi, et sille olis varmaan tarvetta, Ja oon enivei ihan raivoraitis ja savutonki nii pitäs olla ainaki hyvää verta,
|
|
|
Post by petefromtheshop on Apr 21, 2017 12:53:06 GMT
onneks elämässä voi luovuttaa monella tapaa
eiku
|
|
|
Post by marrasaamu on Apr 23, 2017 17:09:10 GMT
Millä perusteella sä et vois muka luovuttaa? Luuleeko ne muka,et mielenterveyden häiriöt leviää veren kautta (musta tuntuu, että perimässä on vaa riskitekijät, mut ympäristö laukaisee häiriön jos häiriö on puhjetakseen) Anteeksi, jos mun mielestä toi on naurettava syy kieltäytyä... Ei kai tässä eikä muissakaan luovutuskielloissa ole kyse perimästä. Mut joo fiilaan. Mä en saa luovuttaa, mutta en edes tiedä tarkkaan mistä se johtuu. Sen verran tiedän, et mun lääkkeiden takia en sinne kelpaa, mut ois kiva tietää perimmäinen syy siihen.
|
|
|
Post by Jp on Apr 23, 2017 17:26:43 GMT
Joku tietty lääkeaine olis hyvä syy, mutta kun ne ei voi vaan sanoa sitä, että miksi ei kelpaa.
|
|
|
Post by Trixie™ on Apr 23, 2017 19:25:57 GMT
onneks elämässä voi luovuttaa monella tapaa eiku Onhan se kiva että edes joku mun elämässä sanoo mulle etten saa luovuttaa :'^)
|
|
|
Post by Sibe on Apr 28, 2017 18:47:17 GMT
haluaisin kommentoida jotakin älykästä mutta hahhah en osaa
..
haluaisin itse luovuttaa verta, mutten halua mennä yksin kun en oo koskaan luovuttanu ;_; ja en kyllä ees tiiä onko mulla enää tosi alhainen hemoglobiini, että sekin saattaisi vaikuttaa. ja olin jo suunnitellut, että pääsisin luovuttaa vuoden alussa niin ahhaha ensin leikkaus viime kesänä ja sitten Venäjälle reissu alkuvuodesta. okei näistäki joskus selvitää, mutta :--D oishan se cool ollu päästä mahollisimman nopee luovuttaa verta
|
|